بررسی ساختار داستان غنایی- حماسی زال و رودابه )با تکیه بر جنبه های غنایی آن(
نویسندگان
چکیده
داستان زال و رودابه، نخستین داستان عاشقانه ی شاهنامه ی فردوسی است که شکل غنایی حماسی داردو در آن عشق زمینی به صورت طبیعی و منطقی جلوه یافته است. باید توجه داشت که در چنین داستانهایی، شاعر در جریان روایت و انتقال میراث گذشتگان به نسلهای بعدی چندان تصرّف نمیکند و کمتر عواطف و احساسات خود را بروز میدهد اما از حیث توصیف و صور خیال که بیانگر میزان قدرت و مهارت شاعر در سرودن شعر است، میکوشد تا به شیوه ی هنری به بیان وقایع و رویدادهای داستان بپردازد. در این نوشتار، ساختار داستان زال و رودابه با تکیه بر جنبههای غنایی آن، به شیوه ی توصیفی تحلیلی در دو بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بخش نخست به ترکیب و بافت داستان اختصاص دارد که شامل قالب، موضوع و شیوه ی بیان، گفتگوها، شخصیتها و قهرمانان داستان میشود که تقریباً تمامی مؤلفههای شعر غنایی را از این حیث داراست. در بخش دوم به مسأله توصیف و نقش صور خیال در حماسی یا غنایی کردن داستان پرداخته شده است. در برخی موارد از جمله مجاز مرسل و تشبیه با توجه به بسامد این دو عنصر، داستان شکل حماسی غنایی خود را حفظ کرده است. ولی از لحاظ استعاره ی مصرحه، غلبه با جنبههای غنایی است و بیشتر استعارهها مربوط به معشوق (رودابه) است. از حیث کنایه نیز غلبه با کنایاتی است که دارای مفهوم حماسی است.
منابع مشابه
بررسی ساختار داستان غنایی- حماسی زال و رودابه )با تکیه بر جنبههای غنایی آن(
داستان زال و رودابه، نخستین داستان عاشقانه ی شاهنامه ی فردوسی است که شکل غنایی حماسی داردو در آن عشق زمینی به صورت طبیعی و منطقی جلوه یافته است. باید توجه داشت که در چنین داستانهایی، شاعر در جریان روایت و انتقال میراث گذشتگان به نسلهای بعدی چندان تصرّف نمیکند و کمتر عواطف و احساسات خود را بروز میدهد اما از حیث توصیف و صور خیال که بیانگر میزان قدرت و مهارت شاعر در سرودن شعر است، میکوشد تا ب...
متن کاملتحلیل کهنالگویی داستان زال و رودابه
بررسی و تحلیل آثار ادبی بر بنیاد دیدگاههای جدید باعث فهم جنبههای ناشناخته اثر ادبی میشود. داستان زال و رودابه، که در آن با مهارتی خاص لطافت عاشقانه با صلابت حماسه درهم آمیخته، ترکیبی نوآیین و شگفت به وجود آمده، تاکنون از چشمانداز نقد روانکاوانه مورد تحلیل واقع نشده است. بررسی روانکاوانهی این داستان بر اساس دیدگاه یونگ و تحلیل کهنالگوهای آن، میتواند دریچههای تازهای از معانی نهفته در شا...
متن کاملبررسی تطبیقی پیوند عشق و حماسه در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو
داستانهای حماسی بازتاب عواطف، احساسات و نحوة تفکر انسانها در دورهای از تاریخ هستند. اگرچه زبان متون حماسی و غنایی با هم تفاوت دارد، یکی از بنمایههای داستانهای حماسی عشق است. در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو مضمونهای حماسی و غنایی در کنار یکدیگر دیده میشوند و ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. داستانهای «زال و رودابه»، «تهمینه و رستم»، و «بیژن و منیژه» از جمله بهترین داستانهای غنایی فارسی...
متن کاملنشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجت...
متن کاملنشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجت...
متن کاملنقد خردهفرهنگِ جوانان در داستان زال و رودابه
خردهفرهنگ، بخشی از فرهنگ است که از یک سو با فرهنگ حاکمِ جامعه پیوستگی دارد و از سوی دیگر، در برخی از جزئیات با آن در تضاد است، امّا این تضاد تا آنجایی نیست که منجر به ایجاد ضدفرهنگ و یا فرهنگِ کجروی شود؛ بلکه این انحراف از فرهنگ اصلی جامعه برای گرفتن امتیازاتی از فرهنگ مسلّط است که گاهی با قدرتِ چانهزنی بهدست میآید. در نظریههای جامعهشناسی از خردهفرهنگِ جوانان یاد شده و بسیاری از جامعهشناسان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب غناییجلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۱۸۹-۲۱۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023